Trafikolyckor

Om du ser bilar som har krockat så ska du stanna på ett säkert ställe så att du och din bil inte blir påkörda. Se till att du syns. Kontrollera om det finns någon som är skadad. Ring i så fall 112.
Uppdaterades

Om du är först

  • Parkera din bil så att du inte själv kan bli påkörd eller hindra trafiken.
  • Se till så att du själv syns och inte blir påkörd av fordon.  Ha reflexer eller lampor om det är mörkt. 
  • Fotografera inte olyckan. 
  • Kontrollera om det finns någon som är skadad. Om det gör det, ring 112. 
  • Slå på varningsblinkers. Sätt ut varningstriangel så att bilister ser och hinner bromsa.
  • Flytta bara personer om det finns fara för deras liv. Till exempel om de kan bli påkörda.
  • Den som varit med om en olycka kan bli förvirrad. De kan gå ut i skogen eller i trafiken. Det är farligt. Ta hand om dem. Läs mer om chock här.
  • Se till att inte vara i vägen för polis, ambulans och brandkår.
  • Lyssna på räddningspersonalen. Håll dig undan om de uppmanar dig till det.

Informationen kommer från Polisen.