Information
Lyssna på radio vid strömavbrott
Lyssna på din lokala P4-kanal om något allvarligt händer.
Då får du reda på vad som händer och
- Du får veta hur vädret ska bli
- Du får varningar från Polisen och andra myndigheter
- Du får veta var du kan få hjälp
- Du får veta var du kan hämta vatten
- Du får veta om du måste lämna ditt hem
När det är strömavbrott
behöver du en radio som går på batteri.
Eller en radio som kan laddas med sol-ljus
eller vevas igång.
Du kan lyssna på radio i bilen.
På en del mobiltelefoner
kan du lyssna på radio
även om internet inte fungerar.
Det heter FM-radio.
Om du inte kan ringa 112
En del brandstationer har nödtelefon
så du kan ringa 112
även om telefonerna inte fungerar.
Du kan ringa 112
även om din mobiltelefon inte har simkort.
Om du inte kan ringa 112,
ta ut simkortet ur mobilen och försök igen.
Om det är svårt att ringa
När många ringer samtidigt
kan det vara svårt att ringa.
Ring bara om du måste.
Om det inte går att ringa,
vänta en stund
innan du försöker igen.
Eller skicka meddelande på internet,
till exempel via någon chatt.
Om fler skickar meddelanden på internet
när något allvarligt händer
blir det lättare att ringa
för dem som måste.
Ring och fråga om kriser
Du kan ringa till 113 13
om du vill veta något
om allvarliga olyckor och kriser.
Ibland kan du ringa
till kommunen eller Polisen.
Hjälp att ringa
Den som har en funktionsnedsättning
och behöver hjälp att ringa
kan ringa med Texttelefoni, Bildtelefoni och Teletal.
Viktig information vid längre strömavbrott
Kommuner måste berätta för
alla i kommunen
om något allvarligt händer.
Leta efter information på kommunens webbplats.
Finns det ingen el
måste kommunen använda
andra sätt.
Till exempel genom:
- meddelanden i radio,
- att dela ut information på papper (flygblad),
- ha möten på torg och andra platser
- eller så berättar kommunens personal vad som har hänt.
Om din mobil inte fungerar
kan du inte komma åt dina kontakter där.
Skriv ner dina viktigaste telefonnummer
på ett papper eller i en telefonbok.
Till exempel till dina anhöriga,
till kommunen
och till ditt elbolag.
Lägg telefonlistan i din krislåda.
Det är bra om alla personer som bor ihop
vet var krislådan är.
Om din mobil inte fungerar,
fråga dina grannar om de har en fast telefon.
Trygghets-punkter
Vissa kommuner öppnar trygghets-punkter om det blir en kris.
En trygghets-punkt kan ligga i
- en skola
- en gymnastiksal
- ett församlingshem
- en kyrka
- en brandstation
Där kan du få veta vad som händer.
En del trygghets-punkter
har en nöd-telefon
så att du kan ringa efter ambulans,
även om andra telefoner inte fungerar.
Det kan finnas en värme-stuga,
möjlighet att hämta dricksvatten,
få enklare mat
eller ladda mobilen.
Ta reda på om din kommun
har trygghets-punkter i kris.
Fråga kommunen var de kommer finnas
och vilken hjälp du kommer att få där.
Ladda dina elprylar i förväg
Om det kommer att bli ett större oväder
passa på att ladda det som du behöver
om elen försvinner.
Ladda din dator, mobil, radio, ficklampor och powerbank.
Prata med dina grannar,
äldre och anhöriga.
Fråga om de behöver någon hjälp.
Bra att ha hemma:
- radio som drivs med batteri, solceller eller vev
- bilradio
- en lista med viktiga telefonnummer på papper
- externt batteri (powerbank) till bland annat mobilen
- laddare till telefonen att använda i bilen
Informationen kommer från Myndigheten för civilt försvar och Post- och telestyrelsen PTS.