Toalett och hygien i kris
När du ska kissa
Om du kan, kissa utomhus.
Gör det på en plats där du inte stör
människor, djur eller natur.
Du kan också kissa i toaletten
som vanligt.
Men lägg toalett-pappret
i en hink eller papperskorg med lock.
Då luktar det inte illa.
När du ska bajsa
Bajsa utomhus om det går.
Välj en plats
långt från vatten och människor.
Gräv en liten grop
och täck över när du är klar.
Om du inte kan gå ut,
bajsa i en stor plastpåse.
Sätt påsen i toaletten
eller i en hink.
Sätt en lock på efteråt
så att det inte luktar illa.
Andra sorters toaletter
Du kan också använda ute-dass
eller husvagns-toalett.
Det finns toaletter som fungerar
utan vatten och el.
En hopfällbar camping-toalett har en påse under.
Kommunen tar hand om avfall
Varje kommun har en plan för sitt avfall.
Kontakta kommunen där du bor
om du vill veta
vilka regler som gäller.
Personlig hygien
Om det finns lite vatten
spara det till mat och dryck.
Du kanske inte kan duscha eller bada.
Fempunktstvätt
Du kan tvätta dig med lite vatten.
Fyll handfatet.
Använd tvätt-lapp och tvål.
Tvätta i den här ordningen:
1. Ansikte
2. Händer
3. Arm-hålor
4. Under-liv
5. Fötter
Om du inte har vatten,
använd våtservetter.
Du kan också använda tvätt-kräm
som man inte behöver skölja bort med vatten.
Den säljs på apotek och passar även för barn.
Tvätta kläder utan el
Om du har vatten men ingen el:
1. Lägg kläderna i en hink eller påse.
2. Värm vatten och häll i hinken.
3. Tillsätt tvätt-medel.
4. Låt stå en stund.
5. Rör om ibland.
6. Skölj noga efteråt.
Bra att ha hemma
• Toalett-papper
• Våt-servetter och hand-sprit
• Blöjor och mens-skydd
• Plast-påsar eller sop-säckar
• Kompost-strö eller såg-spån
• Hink med lock
Läs mer hos Myndigheten för civilt försvar (Informationen är inte på lättläst svenska).
Tvätt och toalett i kris