Drunkning

Man kan drunkna även om det är grunt vatten. Den som drunknar kan oftast inte ropa på hjälp.
Uppdaterades

Hjälp varandra!

Om du ser någon i vattnet
som håller på att drunkna:

Om det finns folk i närheten – ropa på hjälp

  • Ring 112.

Rädda från land om det går

Försök stanna på land
när du räddar en person i vattnet.
Annars finns det risk
att du hamnar i samma situation.

Kasta en livboj eller en lina
till personen i vattnet.
Prata lugnt
med personen.

Skydda dig själv

Om du är i vattnet
och ska rädda någon,
kan personen vara så rädd
att den drar ner dig. 

Ha därför något mellan er,
som en livboj eller en handduk,
som ni båda kan hålla fast i
medan ni simmar iland.

Ring 112 om personen inte rör på sig

Om den du har räddat ur vattnet
inte kan röra sig eller andas
måste du göra hjärt- och lung-räddning.

Ring 112.
De kan säga vad du ska göra.
Be dem skicka en ambulans.

Hjärt- och lung-räddning är något
som man måste lära sig och träna på.

På den här sidan kan du läsa om
hur hjärt- och lung-räddning går till.