Vätskebrist och uttorkning
Det är oftast små barn,
äldre personer
eller de som har ansträngt sig i värme
som blir uttorkade.
Om kroppen gör av med mer vätska än den får
så kan man bli uttorkad.
Vanliga tecken på uttorkning är att man
- känner sig törstig
 - blir torr i munnen
 - blir trött
 - kissar mindre och kisset blir mörkt.
 
Det är allvarligt om man får hög puls, blir förvirrad och förlorar medvetandet.
Ge vätska omedelbart
Den som har vätskebrist ska dricka något genast. Ge inte söta drycker eller lightdrycker. Det kan ge diarré och torka ut kroppen ännu mer.
Om man är magsjuk ska man dricka lite men ofta. Drick vatten eller te, eller vätskeersättning. Det kan du köpa på ett apotek. Vätskeersättning innehåller salter och socker.
Hjälp särskilt känsliga
Barn känner inte alltid om de är törstiga. Äldre och sjuka personer kan också behöva bli påminda om att dricka.
Om någon får feber så svalka personen med vatten.
De här påverkas extra mycket när det blir varmt:
- de över 65 år
 - personer med sjukdomar, som demens, hjärtsvikt, njursjukdom eller diabetes
 - små barn
 - gravida
 - personer med funktionsnedsättning
 - personer som utför fysiskt krävande arbete under längre tid eller deltar i längre motionslopp.
 
Informationen kommer från 1177 och HLR-rådet.