Att betala i en kris

Om det blir kris kan det bli svårt att betala när man köper något.
Uppdaterades

Man kan betala på olika sätt.
Om du använder
ett betal-kort eller kredit-kort
så är det bra
om du har konton
i flera olika banker.

Då kan du köpa 
det du behöver
om en bank skulle få problem. 

Du kan också välja att betala
med mobil-telefonen.  

Om du handlar på internet
så kan du tänka på
att kunna surfa
både med bredband
och mobilsurf.  

Du kan behöva
visa vem du är
om du handlar på internet.
Det kan du göra med ”bank-ID”.
”Bank-id” är ett program
som du kan ladda ner
till din dator eller telefon.

Ha riktiga pengar hemma.
Alltså sedlar och mynt.
Ungefär så mycket
som du behöver
i en vecka. 

Ha pengarna
på ett säkert ställe
så att du inte blir av med dem.
Ha mat och dricka hemma för en vecka. 

Då behöver du inte ha så mycket pengar i en kris.

Fråga dina grannar och vänner
hur de har tänkt göra
om det inte går att betala
när man handlar i affären.

Kan ni hjälpa varandra?  

Informationen kommer från Myndigheten för civilt försvar.