Råd för personer med rörelsehinder

Här får du som har rörelsehinder tips om kriser.
Uppdaterades
En ung kvinna i en rullstol pratar med en person i en reception.

Prata med familj,
vänner eller assistenter 
om vilken hjälp du kan behöva.

Om du har en elrullstol, 
ha också en lätt manuell rullstol som reserv.

Om du använder en speciell dyna, 
ta med den om du måste lämna hemmet
utan rullstol.

Ha en extra käpp
eller rullator hemma.

Ha verktyg för din utrustning, 
till exempel en skiftnyckel.

Skaffa en pannlampa. 
Den är bra för att ha händerna fria.

Ha en visselpipa
för att visa att du behöver hjälp.

Se till att personer nära dig vet
att du kan behöva extra hjälp
om något händer.

Informationen kommer från Myndigheten för civilt försvar