Värme

Så här kan du göra för att fortsätta vara varm om strömmen skulle försvinna.
Uppdaterades

Om det blir kallt hemma

Det som blir kallt först är golven.

Lägg på extra mattor eller filtar.

Täta fönster och dörrar med tejp,

täck fönstren med filtar eller plast 

för att stänga ute kylan. 

Klä dig med flera lager kläder.

Om ni är flera människor i hemmet,

var i samma rum och stäng dörrarna till andra rum.

Ha en plan för hur du kan

värma upp ditt hem utan el.

Du kan till exempel använda:

  • en kakel-ugn,
  • öppen spis,
  • en kamin
  • eller värmeljus.

Det här är bra att ha
för att hålla sig varm:

  • Kläder av ull
  • Varma kläder
  • Mössor, vantar och halsdukar
  • Filtar
  • Ligg-underlag (som man kan ha när man tältar)
  • Sov-säckar
  • Stearin-ljus eller värme-ljus
  • Tänd-stickor eller tändare

Var försiktig!

Öppna fönstren ibland.
Det är livsviktigt.  
Om man eldar i ett rum
och inte släpper in ny luft
kan man få svårt att andas
och bli allvarligt sjuk
eller till och med dö.

Släck alla brinnande ljus
om du går ut ur rummet
och om du ska sova.

Var försiktig
med eld inomhus.

Ha ljusen långt bort
från saker som kan börja brinna,
som gardiner och andra tyger.

Ha inte många brinnande ljus nära varandra.  

Ha inte eld nära spisen och köksfläkten.

Informationen kommer från Myndigheten för civilt försvar.