Statistik 2016

Här finns statistikrapporter för Krisinformation.ses kanaler för år 2016. Rapporterna sammanställs normalt en gång i månaden och efter större händelser.
Uppdaterades

december 2016

Inlägget om dådet i Berlin 19 december då en lastbil kördes in i en folkmassa vid en julmarknad spreds stort via Krisinformation.ses konto på Twitter. Inlägg om VMA-testet i början av månaden nådde 117 000 användare på Facebook. SVA:s uppmaning om att rapportera fynd av döda fåglar nådde många användare på Twitter. Inläggen om stormen Urd under julhelgen nådde drygt 40 000 användare på Facebook. Startsidan fick 16 660 besök fram till den 29 december och hela webbplatsen 56 100 besök samma period.

november 2016Ett tidigt snöoväder i stockholmsområdet i mitten av månaden nådde många både via webbplatsen och i sociala medier. Ett jordskalv på Nya Zeeland förmedlades brett via Twitteranvändare. På Facebook nådde Krisinformation ut till upp till 35 000 användare med råd till allmänheten om krisberedskap och om attentat.

oktober 2016

september 2016
September var en relativt lugn månad nyhetsmässigt. Mest spridning fick inläggen om VMA-testet den 5 september och flera av de fyra VMA som utfärdades i mitten av månaden som fick stor räckvidd i sociala medier.

juli och augusti 2016
Juli präglades av kuppförsöket i Turkiet, attentaten i Nice och München samt utbrottet av mjältbrand i Östergötland. På Twitter nådde ett inlägg om dådet i München 38 000 personer och UD:s reseavrådan för Turkiet nådde 26 700 personer. Augusti var en lugn månad men ett antal nyheter om vattenläckor höjde aktiviteten något i slutet av månaden.

juni 2016
Månadens mest besökta nyhet på webbplatsen handlade om översvämningar i Tyskland och Frankrike.  I sociala medier rådde mest aktivitet kring den 13, då VMA-systemet testades och Krisinformation.se genomförde det vanliga testet med crowdsourcing. Men även inlägg om VMA i Hallsberg, situationen i Turkiet och om regnoväder i Skåne skapade stor aktivitet på Twitter och Facebook.

maj 2016

Flera bränder och skogsbränder präglade början av månaden. Efter det handlade mycket om störningar i infrastrukturen. Mastbrottet i Häglared utanför Borås och flygtrafikstoppet på svenska flygplatser liksom information om skogsbränder höjde aktiviteten i sociala medier. Startsidan fick 14 600 besök och hela webbplatsen 39 500 besök.

april 2016

Antalet besökare på webbplatsens startsida ökade under diskussionerna om Säkerhetspolisens stabsläge den 26 april. Sammanlagt 11 040 besök blev det. Hela webbplatsen tog emot 28 000 besök under månaden. De nyheter som spreds mest i sociala medier handlade om sent snöfall, Säkerhetspolisens stabsläge, MSB:s incidentrapportering och ett VMA i Smedjebacken. 

mars 2016
Under mars månad ökade aktiviteten på Krisinformation.ses startsida framför allt under VMA-testet den 7, vid belastningsattackerna mot medier den 20 och efter explosionerna i Bryssel den 22. Startsidan tog emot sammanlagt 17 900 och hela sajten 79 600 besök mellan 1 och 31 mars. Händelserna ovan skapade rekordstor spridning för Krisinformation.se i sociala medier.

februari 2016
I februari fick Krisinformation.ses startsida 12 400 besök och hela sajten något över 33 500 besök. Tre nyheter skrevs och den populäraste var WHO om zikaviruset som tog emot 1100 besök. Natten till den 3 februari ljöd en VMA-liknande signal i södra Stockholm, vilken orsakade att många ställde frågor om händelsen till Krisinformation.se i sociala medier och höjde antalet besök på startsidan den dagen.

januari 2016
De inlägg i sociala medier som nådde störst räckvidd i januari handlade om flyktingsituationen, attentatet i Hurghada och ett snöoväder i västra Sverige. Startsidan fick 12 000 besök och hela sajten 44 000 besök. Normalt är antalet som besöker hela webbplatsen ungefär dubbelt stort som de som besöker startsidan. En kampanj på Facebook och intresset för flyktingsituationen påverkade troligtvis de siffrorna.

Flyktingsituationen
Från september 2015 arbetade Krisinformation.se med Flyktingsituationen, en händelse som sträckte sig in i 2016. I dokumentet ovan hittar du information om antalet besök på webbplatsen samt de FAQer som gjordes i samband med händelserna.